Sinds de allereerste race 70 jaar geleden is Nascar uitgegroeid tot de populairste motorsport ter wereld, en naast de NFL en NBA tot een van de belangrijkste sporten in de USA. Ieder jaar worden overal ter wereld meer dan 1200 Nascar races gereden en komen alleen al in de USA ruim 75 miljoen uitzinnige fans hun favoriete auto aanmoedigen. Sinds zijn lancering in 2009 is de Nascar Whelen Euro Series geëvolueerd tot een snel groeiend racegebeuren waar jaarlijks ruim 150.000 fans naar komen kijken.
De Raceauto’s
De coureurs rijden met stockcars, auto’s die van buiten lijken op straatauto’s. Onderhuids zijn het buizenframes met een dikke V8-krachtbron die rond de 750 paardenkrachten levert.
De technische regels zijn erop gericht om het veld zo gelijkwaardig mogelijk te houden. Daarom zijn veel onderdelen hetzelfde, of je nu in een Ford, Chevrolet of Toyota rijdt (dit zijn de deelnemende merken). Het verschil tussen de topteams en de mindere goden wordt gemaakt op details, al zijn de rijkere teams doorgaans net als in de Formule 1 sneller dan de formaties met kleinere budgetten.
Circuits
De klasse rijdt op veel verschillende soorten circuits, waarvan de meeste ‘ovals’ zijn, met enkel linkerbochten en een hellingshoek. De kalender telt twee ‘superspeedways’, Daytona en Talladega, dit zijn grotere ovals waarop een ronde vol gas kan worden afgelegd. Dat er op de ovals alleen ‘rondjes linksaf worden gereden’ betekent niet dat het eenvoudig is. Integendeel: de auto’s zijn op de limiet afgesteld, gaan vaak rond de 300 kilometer per uur en zijn zeer gevoelig voor luchtwervelingen. Ze glijden vaak over de dikke banden door de bochten heen. Omdat het veld doorgaans dicht op elkaar rijdt, gaat het nog weleens mis. Crashes horen bij NASCAR en zijn doorgaans massaal.
Strategie
Bij Nascar komt er veel geld, denkwerk en ontwikkeling kijken. Tijdens de races zijn door crashes veel neutralisaties, gevolgd door herstarts. Zeker in de slotfase kunnen strategische keuzes het verschil betekenen tussen winnen en verliezen. Nascar heeft net als de Formule 1 pitstops, waar naast banden wisselen ook bijgetankt mag worden. Ook de brandstofstrategie is hierdoor belangrijk, zeker als er relatief weinig herstarts zijn. Soms betaalt het zich uit om de gok te nemen om wel of niet bij te tanken, anticiperend op mogelijke neutralisaties.
Puntentelling
In iedere Nascar Whelen Euro Series krijgt de winnaar 40 punten, de tweede 35 punten, de nummer drie 34 punten, de vierde plaats 33 punten en zo verder tot de laatste piloot die over de streep komt en daarmee maar 1 punt binnenhaalt. Doorheen de races worden al die punten opgeteld tot de eindpositie van zowel piloot als team. Voor de laatste twee races op de kalender, de zogenaamde play-offs, tellen de punten dubbel (80 voor de winnaar, 70 voor de tweede plaats, 68 voor de nummer drie, enzovoort). Daarom zijn die laatste twee races meteen ook de spannendste van het Nascar Whelen Euro Series seizoen. De piloot die in iedere race het meest in de ranking stijgt, krijgt bovendien vier extra punten (acht in de play-offs), waardoor inhalen des te belangrijker wordt en de piloten extra gemotiveerd zijn om te winnen.
De races in de Nascar Whelen Euro Series worden onderverdeeld in verschillende kampioenschapsniveaus, namelijk Elite 1 en Elite 2.
Vanaf 2004 werd het kampioenschap aangepast met een play-off systeem bekend onder de naam Chase for the Sprint Cup waarbij na de zesentwintig eerste races van het seizoen de tien best geklasseerde coureurs en vanaf 2007 de twaalf best geklasseerde coureurs, met een correctie in de stand ten voordele van het aantal gewonnen races, onderling uitmaken tijdens de laatste tien races van het seizoen wie het kampioenschap wint. Jaarlijks worden drie kampioenschapstitels beslecht, voor coureur, team en fabrikant. Vanaf 1981 worden de huldigingen van de kampioenen gehouden in het Waldorf-Astoria Hotel in New York.
De meest prestigieuze race van het kampioenschap is de Daytona 500 die vanaf 1959 elk jaar in februari gehouden wordt op de Daytona International Speedway.