Een aanvallend team moet de end zone van de tegenstander proberen te bereiken om punten te scoren. Een aanvallend team krijgt 4 pogingen om 10 yards te overbruggen. Als dit is gelukt krijgt het team opnieuw 4 pogingen om 10 yards te overbruggen en dit keer vanaf de positie op het veld waar de aanvaller is getackeld door de verdedigende partij. Als de aanvallende speler zich met de bal in de end zone van de tegenstander bevindt scoort het team een touchdown. Ook kan een aanvallend team een field goal maken. Hierbij schiet een aanvallende partij de bal in het doel. Een team kan hiertoe besluiten als ze naar 3 pogingen nog steeds geen 10 yards hebben overbrugt. De score uit een filed goal levert echter maar de helft op van een score met een touchdown. Als het aanvallende team een touchdown heeft gescoord, mag het ook nog eens aanleggen voor een point after touchdown. Dit punt kan worden gescoord door vanaf de 10 yardlijn de football in het doel te schieten.
Begin van het spel
De winnaar van de toss mag de bal als eerste ontvangen en stelt de aanvallende groep op. Het verdedigende team trapt af. Dit doen zij door de bal vanaf de eigen 30 yard lijn zo diep mogelijk naar de helft van de tegenstander te schieten. Het aanvallende team probeert de bal te vangen en deze zo ver mogelijk terug te lopen. Waar deze speler wordt tegengehouden door het verdedigende team krijgt het aanvallende team een first down, 4 pogingen om 10 yards te overbruggen. Ook kan de aanvallende partij de bal kiezen niet te vangen. Automatisch krijgt het aanvallende team dan op de eigen 20 yardlijn 4 pogingen om 10 yards te overbruggen.
4 Pogingen/Downs
De aanvallende partij heeft 4 pogingen om 10 yards terreinwinst te boeken. Een poging eindigt als de aanvallende speler wordt getackeld of met de bal out of bounds loopt. Een tackle is geldig als de aanvallende speler met beide knieen de grond raakt. Ook als een gegooide bal niet aankomt is de poging voorbij (incomplete pass). Bij deze pogingen moet de aanvallende partij uitkijken dat een verdedigers de bal niet vangen en onderscheppen. De aanval wordt dan door de tegenpartij overgenomen. Als er 10 yards is overbrugd krijgt de aanvallende partij een first down en dus weer 4 pogingen 10 yards te overbruggen. De aanvallende partij krijgt de first down op de plaats waar de de aanvallende speler is gestopt.
Als de aanvallende partij na 3 pogingen nog steeds geen 10 yards heeft kunnen overbruggen zijn er 3 mogelijkheden. 1. Het aanvallende team kan doorgaan in de hoop alsnog de resterende yards te overbruggen. Als dit niet lukt krijgt de tegenpartij een first down op de plek waar de laatste poging is gestopt. 2. Het aanvallende team kan de bal zo ver mogelijk richting de helft van de tegenstander schieten. Als de tegenpartij de bal vangt mogen zij de bal zo ver mogelijk terug proberen te lopen. Het aanvallende team moet dit uiteraard verhinderen. 3. Het aanvallende team kan een field goal proberen te maken. Als zij de bal tussen de doelpalen door schieten wordt er gescoord.
Punten scoren
De meeste punten kunnen worden gescoord als een team een touchdown maakt. Een touchdown levert 6 punten op. Een touchdown wordt gemaakt als het aanvallende team de bal in bezit heeft in de end zone van het verdedigende team. Na een touchdown krijgt het aanvallende team een poging op een point after touchdown. Zij krijgen het punt als de bal tussen de doelpalen wordt geschoten. Ook kan het aanvallende team kiezen voor een pogin op 2 punten. Zij hebben dan 1 poging om de bal in de end zone te krijgen. Echter komt dit zelden voor, omdat het veel moeilijker is dan een field doelpoging.
Met een field goal worden 3 punten gescoord.
Theoretisch kan een verdedigend team ook 2 punten scoren. Dit gebeurt als een aanvallende speler in de eigen eind zone wordt getackeld. In de praktijk komt dit zelden voor.
Opstelling
De teams staan met 11 spelers tegenover 11 spelers. De Quarter Back is de spelverdeler. De Quarter Back heeft radiocontact met de coach en bepaalt de spelwijze. De QB ontvangt de bal van de center die deze tussen zijn benen door naar de QB gooit. De QB kan kiezen om een pass te geven op een receiver of hij kan kiezen de bal aan een back te geven die door de verdediging van de tegenpartij probeert te lopen. De guards in de offensive line moeten de QB bewaken, zodat deze niet wordt getackeld en tijd heeft een pass te geven. Het verdedigende team bestaat uit 4 linemen die de QB van het aanvallende team proberen te bereiken. Daarachter staan de linebackers die de aanvallende receivers moeten neutraliseren. En verder terug in het veld staan de corner backs die verre passes proberen te onderscheppen.
Duur van de wedstrijd
De wedstrijd bestaat uit 4 kwarten van 15 minuten. De totale speeltijd is dus 60 minuten. Tussen het tweede en derde kwart wordt het spel stilgelegd voor een pauze van 20 minuten. De spelers verdwijnen dan in de catacomben. Vaak duurt een American Football wedstrijd ongeveer 3 uur door oponthoud, timeouts en challenges. De maximale tijd die tussen een first down en een second down mag liggen is 25 seconden. De Quarter Back heeft dus 25 seconden om de startopstelling te vormeren voor de volgende aanval. De laatste 2 minuten van en wedstrijd zijn belangrijk. Het aanvallende team kan door het geven van een incomplete pass of het running out-of-bounds de klok stoppen. Deze begint pas weer te lopen als de bal weer in het spel wordt gebracht.
Als beide teams na het vierde kwart gelijk staan wordt er in een overtime gespeeld om de winst. De overtime bestaat uit 15 minuten. Het team dat het eerst scoort wint de wedstrijd. Als er niet wordt gescoord in de overtime eindigt de wedstrijd in een gelijkspel. In de praktijk komt dit overigens erg weinig voor. Als er na een overtime in de playoffs niet wordt gescoord, wordt er nog een overtime gespeeld. Dit net zo lang tot er een winnaar is.
Straffen/penalties
Bij een American Football wedstrijd lopen 4 scheidsrechters rond. Zij beheren de spelregels. Zij beoordelen of de 10 yards zijn overbrugt, of een pass in bounds of out-of-bounds wordt gevangen en zij letten op zaken die niet geoorloofd zijn. Hieronder volgt een opsomming van situaties die een straf opleveren:
- False start: een valse start wordt gemaakt door een verdediger die voordat de bal achteruit is gegooid naar de QB beweegt. Hij maakt dan een false start. Straf: 5 yards terug
- Delay of game: Het aanvallende team heeft meer dan 25 seconden nodig om het spel te starten. Straf: 5 yards terug
- Grounding the ball: De Quarter Back moet een pass geven op een verdediger, of de bal aan een medespeler geven. Gooit de QB de bal zomaar ergens heen om niet belaagd te worden door de tegenpartij, krijgt hij een straf: 5 yards terug en verlies van de down.
- Pass Interference: De verdediger mag de aanvaller niet tackelen voordat hij de bal heeft gevangen. Uiteraard kan de verdediger zelf wel de bal proberen te vangen. Straf: 15 yards terug
- Holding: Als een aanvallende linemen zijn handen gebruikt om een verdediger te blokken is het holding. Straf: 10 yards terug
- Illegal Block: Als een speler wordt geblokt in de rug krijgt de aanvallende speler een straf: 10 yards terug
- Unnecessary Roughness: Als iemand wordt getackeld die de bal niet meer heeft. Straf: 15 yards terug
- Facemask: Wanneer de voorkant van de helm wordt beetgepakt tijdens een tackle. Straf: 5 of 15 yards terug
- Unsportsman-like conduct: Wangedrag. Straf: 15 yards terug
Het speelveld in het American Football is 100 yards lang en 160 feet breed. Het midden van het speelveld is de 50 yard lijn. Om de 10 Yards staat op het veld aangegeven hoeveel yards het nog is om de end zone van de tegenstander te bereiken. Aan de beide kopsekanten van het veld bevindt zich dus de end zone. De end zone in belangrijk omdat daar punten gescoord kunnen worden. Achter beide end zones staat het doel. De vorm van het doel is vergelijkbaar met het rugby doel, zeg maar een grote U. Dit doel wordt gebruikt als het team besluit een field goal te maken in plaats van een touchdown. Er wordt gescoord als de bal verdwijnt door de U. Ook wordt het doel gebruikt om een point after touchdown te scoren. Aan beide zijkanten van het spel ligt de out-of-bounds ruimte. Als een speler hier een stap op zet met de bal is hij out-of-bounds en stopt het spel.